leendertenjohanneke.reismee.nl

Van The Catlins naar Fjordland

Altijd weer: het weer

Wie denkt dat in Nieuw Zeeland de zon altijd schijnt, het altijd constant 26 graden is met een koel windje, dat het er nooit regent en al het andere een aangename mix is van bbq, wijn, fris fruit, honing en mooie Maori-vrouwen (en mannen((raad wie dit geschreven heeft)) heeft het goed mis. De Maorivrouw (en man) is gemiddeld dik. Er is voor ons nog een lange weg te gaan om ons met hen te meten. Al dat andere is wel waar, maar dan moet ook alles meezitten.
In de boeken wel gelezen, dat in het zuidwesten van NZ het meeste regen valt (op sommige plekken 10 meter per jaar), maar we hoopten daartussendoor te floepen. Niet dus. Een regenfrontje van een weeklang regen kondigde zich aan. We hebben gelijk de wijk genomen naar Queenstown en Wanaka (berggebied midden NZ). Het ligt daar een stuk hoger. In de Catlins werden we zelfs overvallen door een hagel/sneeuwstorm (zie foto). Heel voorzichtig naar beneden gereden (en natuurlijk weer met de handrem……. Nee hoor geintje. Met deze weersomstandigheid voelen we ons toch een beetje verbonden met jullie (wat las ik op Internet: Is het zout op!!!!).
Van het NZ’slang (lees sleng) word ik ook een beetje giechelig. Ik heb constant de neiging hen te corrigeren. Cheque wordt uitgesproken als cheek, ten is tien en vegetables als viegetables, special is spiecial. Verder zijn ze aardig en open.
Ik denk dat we ons niet meer uitputten om te beschrijven hoe mooi het allemaal is. De landschappen zijn fantastisch en het leven easy. Op sommige punten is het nog druk (dat had ik me nou weer niet voorgesteld: ik verwachtte een NZ zonder toeristen, op ons na).
Catlins (ZO-kust)waren mooi,
lange weg naar Queentown is mooi. Lake Wanaka is mooi. Alles is mooi, dus zouden we dit weblog kunnen beëindigen.
Nog even wat reacties op de reacties op de foto’s.
Zwager Hans: het was ook net Zeeland. Regel jij nog een aftandse zeehond bij Lenie?
Collega’s Leendert: we hebben al twee rotaties fotoblokje gehad. Morgen toe aan 3e keer Anne. Verversing van foto’s is zeer wenselijk, want het gaat vervelen.
MJ: het is geen XXXX, maar X-gold. Ben nu over op Speights (een lichte Palm).

11 januari
Het is kwart over 6 in de avond en we zitten op een echt ludieke camping. Hij staat namelijk bezaaid met oude auto’s m.n. morris minors. We hebben speciaal foto’s gemaakt voor Jan Ludwig.
Bedankt buren en vrienden voor het op temperatuur houden van ons huis!
Leen houdt mij van het typen af door me toastjes met zelfgemaakte dip te geven. De gewoonte is: om deze tijd een pilsje en snacken. Dat bevalt goed.
Gisteren zijn we naar Queenstown gereden door een dikke regen heen. We zijn inmiddels bedreven in het zo droog mogelijk de auto verlaten en het desbetreffende pand in te duiken.
Omdat het zondag was hebben we er twee cakes bij de koffie tegen aan gegooid i.p.v. de doordeweekse 1, die eerlijk gedeeld wordt.
Aangekomen in Queenstown was het droog met wilde winden, die ons om de oren joegen.
Toch bij het meer Wakatipu buiten ons broodje gegeten. Daar vroeg een vrolijke Chinees aan Leendert of we ook sliepen in de auto: doe óe slee’..toen we dat bevestigden kwam hij niet meer bij van het lachen.
Na dit blijde intermezzo zijn we naar Arrowtown gereden. Een goudmijn stadje uit de 19e eeuw. Het voldeed helemaal aan mijn verwachtingen, want ik had eens een boek gelezen hierover en de beschrijving klopte precies t/m het Chinese dorp. En wat kan een mens dan tevreden zijn.
Op terugweg scheen de zon fel met donkere wolkenluchten. We zijn toen via Queenstown doorgereden naar het laatste dorpje aan het Lake Wakatipu, een rit van zo’n 44 km. gekronkel langs het meer. Speciaal voor M.J. hebben we ons best gedaan spectaculaire foto’s te maken. Mede dankzij de zon en de wolkenluchten was het een paradijselijke rit.
Terug in Queenstown ons volgesmuld in een foodcourt en de restjes eten we vandaag op.

Inmiddels lopen we met de broekspijpen in de sokken vanwege de misschien wel eens aanwezige sandflies. Volgens mij ben ik al op mijn hand gestoken, want het jeukt als een gek.Vandaag zijn we verder gereden- door de stromende regen- naar Manapouri. Even naar Te Anau geweest, maar dat viel eigenlijk tegen. Langs het meer- Manapourimeer- gewandeld en nu het tasje pakken voor de tocht van morgen over de Doubtfulsound.

NB1
Ik (=Leendert) heb wel eens het verhaal verteld van het wegrijden bij een tankstation (LPG) en dat ik zo in beslag was genomen door een knappe vrouw, dat ik vergeten had de slang af te koppelen. Het zelfde is me nu gebeurd met electriciteit en zonder knappe vrouw (Johanneke niet meegerekend uiteraard). Ik kwam daar pas achter toen een Kiwi me bijna klem reed op de weg om me erop te wijzen dat en 10 meter snoer achter de camper aanbungelde. Ik zei al tegen Johanneke: dit gaat een keer gebeuren.

NB2
De foto’s van het fotoblokje van de collega’s van Leendert blijven ons bezig houden. Volgens ons hangt er uit de neus van Gerard een plurk. Of is het lijm?






Reacties

Reacties

Aaf en MJ

Ha lieve ouders!

MJ: Pap! dat verhaal van die mooie meid, tankslang en wegrijden heb je mij nooit verteld! Dan valt mijn geintje met het schuursponsje en de auto wassen wel mee...

Aaf: "Wat een hilariteit!"

MJ: Wat betreft het bier: probeer eens 'Cascade' of 'Little Creatures, The Pale Ale'. Heerlijk bier!

Dikke kus van ons!

Suus

Hilarisch, pap, echt, denk je dat je alles met je beleefd hebt, vergeten brillen, kapotte brillen, brillen in tentharingenzakje, kwijtgeraakte trouwringen en portemonnees... Ik heb weer een nieuw verhaal te vertellen. Vertelde de kinderen op school gisteren over je vergeetachtigheid... hahahaha...
Jullie zijn echt in de relaxmode geraakt dat je je nu druk kunt maken over het unidentified object in de neus van Gerard. Ben heel benieuwd.
Hebben jullie inmiddels het veldje met waarschijnlijk uitgebloeide lupines in Sound of music achtige sferen gevonden?
Hier is het vreselijk koud. Mijn rok (jaja, nog steeds een rokje aan) waaide vandaag bijna op... oeps.

Dikke soen,
Suus

Robert

Haha, kijk dat zijn de betere verhalen. Leuk om te lezen.

Gerard

Correspondentie over mijn neus en wat eronder hangt kan rechtstreeks gezonden worden naar spivon@hotmail.com. Ik leg het graag uit... Ha!

Jammer dat ik geen foto's kan uploaden, want ik heb nu nog een veel mooiere in de aanbieding. Met dat sombere weer kunnen julllie wel een opkikkertje gebruiken...

Lammie

Nou, als het enige 'probleem' de wat meer gezettere omvang van de Maori's is, dan leven jullie dus écht in het paradijs. Leendert, je bent werkelijk onverbeterlijk met je 10 meter snoer......UNBELIEVABLE!!!!! Enne.....hoezo gaan onze foto's vervelen??? Iets meer waardering en dankbaarheid over het feit dat je 3 maanden lang iedere dag en nacht je liefste collega's bij je hebt zou je sieren. We hebben de boodschap begrepen en gaan werken aan een nieuwe serie. Inmiddels is Gerards foto ook door ons al intensief bestudeerd. Plurk or not...that's the question. Lieverds, ga vooral door met genieten dan gaan wij vooral door met hard werken.
Dikke kus, Lammie

Hans

He Leendert, weet jij toevallig wat het kost om een camper van een meter of 7 per boot naar NZ over te brengen, of liever nog per Antonov want dan kan ik komende week al op pad...!
Groet en heel veel plezier en rust gewenst,

Hans

piet en marianne

Als je ooit weer eens naar NZl gaat,lees dan eerst het boekje van A.L. Schneiders "Het verbrokkeld paradijs". In een aantal verhalen daarin zet de schrijver uiteen dat hij in NZl heeft geleden onder het kille en vochtige klimaat.En geheel in de engelse traditie: als het even kan geen verwarming gebruiken. Ik vrees overigens dat het boekje niet in een e-reader bestand verkrijgbaar is. De verhalen zijn zeer aardig. Een ervan die me nog bijstaat is hoe de landingsstrip op een van de Pacific eilanden tegelijkertijd dienst deed als golfbaan. Paniek dus als daar een vliegtuig wil landen en de golfers ook een balletje willen slaan.

Deze week genoten van de politieke soap over en door JPB. Een dag voor de presentatie van het rapport Davids wijst hij Nederland fijntjes op het vroeger zo goede gebruik om het stoepje schoon te vegen na een sneeuwbui. Een alerte journalist is meteen naar Cappelle a/d Ijssel vertrokken om bij het woonhuis van de MP een foto te maken van een niet sneeuwgeruimde stoep. Dat stoepje schoonvegen bleek onze allerhoogste baas te hebben bewaard om zijn door het rapport aardig besmeurde blazoen op te poetsen met een van pure hovaardij (calvinistische term) getuigende opmerking: "wat in het rapport Davids wordt gesteld is ook maar een mening". Jullie ziet het is nog volop winter in Nederland.
groetjes en veel terugkerende warmte toegewenst, p&m

mama

Hallo lieve kinderen, hier een berichtje uit het verre Zeeland. Ik heb net de foto's van jullie bekeken op de computer van Hans en alle verhalen gelezen. Erg leuk om zo jullie reis tevolgen. Aan regen en sneeuw hebben jullie ook geen gebrek. Hier is de sneeuw aardig weg, maar nu regent het. Vaandaag naar Veere geweest, wat is dat toch een leuk plaatsje, we hebben er geshopt(ja, ja) en gezellig koffie gedronken met...., erg lekker. Mijn verkoudheid is gelukkig over en het gaat goed met me, ik heb weer praatjes.Ik wens jullie nog een hele fijne tijd toe en een dikke pakkerd voor jullie van jullie moesje. X X X

hanneke en hans

Jaja, we zitten gezellig met mama in Zeeland en je beg rijpt, dit weekend is mama van ons! Jullie beleven heel veel leuke dingen, maar geen mama in de buurt! Mama heeft net op de laptop alles gelezen. Wat een geweldige reis maken jullie en leuk om het zo een beetje mee te beleven. Is het niet erg krap in het busje, zeker als het regent? Maar alles went natuurlijk. Hoe bevalt de E-Reader, is het een handig leesapparaat? Nou jongens, we kijken weer uit naar het volgende verhaal, Heel veel reisplezier en Leendert, denk om de electriciteitssnoeren en tankslangen! Liefs en dikke kus van ons.

hans

Wat een heerlijk verhaal over dat snoer!
Goeie tip: leg wat op het stuur als je op de camping aankomt. Bij vertrek voor dat je wegrijdt helpt je dan herinneren aan wat je nog moet doen.
Tenzij..... je weer denkt: wat een raar voorwerp op het stuur laat ik maar wegrijden. Dat overkwam een studiegenoot van mij destijds in Delft. Het doekje op het stuur was bedoeld om hem er aan te herinneren dat er op de starterkrans een dekentje lag tegen de vorst. Dus gewoon starten en je niets aantrekken van dat rare doekje op het stuur. Dan draait dat dekentje mooi in je motor!

Heel veel plezier!!

gr Hans

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!